Kommentera gärna i bloggen eller skriv till ettmissfostersdagbok@yahoo.se

måndag 22 februari 2010

Dikt: Älskade pappa

pappa kommer du ihåg
att du sparade alla mina dikter
och att hunden du gjorde
var min favoritteckning

du brukade ropa och fråga
om vi skulle hitta på något
som om vi var bästisar
och vi var tvillingsjälar

du läste böcker för mig
som vi tyckte var så bra
att du avverkade kapitel efter kapitel
tills mamma gick och lade sig

vi spelade TV-spel varje kväll
och jag fick säga till dig
att det var mitt i natten
och jag skulle till skolan dagen efter

jag kunde väcka dig tidigt
utan att du blev sur
du satt och väntade med mig i trädgården
tills fåglarna började kvittra

du ville överraska mig
varje morgon med vispat ägg
du låtsades aldrig om mammas blickar
som befallde fram rågbröd

mammas bestämda uppfattningar
rann av oss på sekunden
vi var edsvurna
det var min sida du stod på

du försökte inte med uppfostran
vi hade avtal med varandra
där vi fick bestämma varannan gång
och skenavtal för mammas skull

ett sådant avtal var läggdags
efter tio fick jag inte läsa mer
men inte var det någon tillfällighet
att jag fick en ficklampa i julklapp

mamma tyckte att vi var omogna
för vi gjorde bort oss
vi var mycket barn
vi var mycket vuxna

du sa aldrig att jag ljög
försökte aldrig få mig att bli vanlig
eller krossa mina illusioner
tvärtom hjälpte du mig att färglägga mina drömmar

du sa att jag var ett underverk
att jag skulle lyckas med allt jag ville
och nog kan jag göra många mirakel
men jag kan inte leva utan dig


Dikt: Manipulation

2 kommentarer:

  1. Här kommentaren igen:

    Makalöst vackert. Håret reser sig på armarna.
    Ta hand om dig.

    SvaraRadera
  2. Tack nu gick det. Konstigt. Tack :)

    SvaraRadera