Kommentera gärna i bloggen eller skriv till ettmissfostersdagbok@yahoo.se

söndag 31 januari 2010

Brev till pappa

du slåss inte längre

med väderkvarnar och tennsoldater

att jag skulle kunna sakna

till och med ditt oresonliga

krig mot allt motstånd


andras pappersflygplan mot dina kärnvapen



saknar att vara din lilltös

den du ringer och väcker varje morgon

men vad spelar det för roll

min kärlek kan inte rädda någon

kunde inte rädda dig



bara göra mig själv rädd



jag har ingenstans att göra av

allt som är ditt

som om om inte var uppfunnet

vill ha baksidan av din hand

mjukt mot kinden vill kunna trösta dig



med mina tårar



du lät mig gå vilse

när jag behövde

lät aldrig ens ett ord misstänka

att min karta föreställde en värld

som inte fanns



någon annanstans än under mitt hår



idag fyller du inte år längre

just därför en bemärkelsedag

ont lätt att komma ihåg

grattis älskade pappa min

en dag kommer du inte vara död för mig



och jag inte längre vara född



Dikt: Leksaksliv

Dikt: Virmelin

2 kommentarer:

  1. Vilken fin dikt.

    Tack så mycket för komentaren på min blogg. Ja har själv gjort designen på den. Självklart hamnar du på min länklista oxå. Hitta dig igenom vovve.net alias IQ Badboll

    SvaraRadera
  2. Satt o lusläste lite i din blogg o den här dikten fick mig faktiskt att gråta.. =)

    SvaraRadera