Kommentera gärna i bloggen eller skriv till ettmissfostersdagbok@yahoo.se

fredag 8 januari 2010

Debatt: Att leva monogamt eller polygamt

DN har en artikel idag om ett par som valt att leva som polygama.
”Jag vill inte vara den enda”
Själv har jag svårt att förstå hur man kan vara polygam i förhållanden; för mig framstår det mer som att man inte vågar binda sig och så sätter man ett fint ord på att "ha många kompisar att ha sex med" istället. Exklusiviteten är det som mest skiljer en pojkvän/flickvän från vänner. Det största tecknet på att man har blivit ihop med någon brukar inte vara att man har sex utan att man slutar dejta andra och börjar tala om personen som "min". Kärlek är att låta bli att beta av gräset på andra sidan staketet, oavsett om grinden är öppen eller inte.

Vad tycker du om polygami?


Debatt: Får man inte vara för snygg på omslaget?

7 kommentarer:

  1. Den som står mig närmast är en god vän. Hon är exklusiv för mig. Fantastisk.
    Men så kan jag inte ha det, enligt dig. eller?

    SvaraRadera
  2. Det är klart att en god vän kan stå dig närmast och att ingen kan mäta sig med henne. Eller missförstår jag hur du menar?

    SvaraRadera
  3. Du tycker att polygama inte vågar binda sig, väldigt konstigt sätt att se på det tycker jag då vi faktiskt binder oss med flera personer. Och det är inte för att få ha sex med många, fokus ligger på att ha kärleksrelationer med fler. Alla behöver inte ens innehålla sex.

    SvaraRadera
  4. Men om man har många så binder man inte på det sättet att man försakar alla andra möjligheter till förmån för den person man valt. Ur min synvinkel kräver polygami mindre offer och engagemang. De som vill leva så får gärna göra det, men själv hade jag aldrig kunnat tänka mig det. Jag vill bli vald och att jag och personen jag är med ska dela saker som vi inte delar med någon annan.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle påstå att polygami kräver ANDRA offer och ANNAT engagemang än monogamin. Men verkligen inte mindre av det.

    Men det är min syn efter att ha levt 10 år i monogami och 10 år i polygami.

    SvaraRadera
  6. Du menar offer genom att man inte "får" vara svartsjuk och engagemang genom att fler tar mer tid? Men vad blir skillnaden mot att ha vänner? Sina vänner kan man ju också älska, bo med och i vissa fall ha sex med (även om jag aldrig haft det).

    SvaraRadera
  7. Haha! Polygami är nya innegrejen. Snart blir polygama giftermål lagligt, och sedan kommer det barnböcker om polygama föräldrar etc. etc. Ja, jag säger då det...

    SvaraRadera